Back to top

Minden ízében különleges: a mangalicahús

A sertés- illetve a mangalicahús fogyasztásának népszerűsítésére indított kampányt az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete.

A hagyományos farsangi „disznólkodás” idén március 5-ig tart: áruházi kóstolók nem, de más gasztronómiai rendezvények országszerte lesznek. Az adatok azt mutatják, hogy a fogyasztók bizalma stabil a hazai sertéshús iránt, ami fontos szerepet játszik a termelés és a forgalmazás szintjének fenntartásában - mondta a kampánynyitón Tarpataki Tamás agrárpiacért felelős helyettes államtitkár, aki szerint fontos, hogy ezt a bizalmat fenntartsák és tovább növeljék. Ezért az agrártárca az AMC megvalósításában 10 éve marketingkampányokat is támogat a sertéságazatban - tette hozzá.

Tarpataki Tamás kitért arra, hogy a kormányzat minden rendelkezésére álló, az unióban legális eszközt felhasznál, hogy nemzeti forrásból támogassa az ágazatot, „hogy a termelőink megmaradjanak”. Ezért vannak a fogyasztásösztönző kampányok, az állatjóléti támogatások, a Vidékfejlesztési Programban meghirdetett pályázatok, az afrikai sertéspestis elleni védekezést segítő források és a krízisbiztosítás is. 

Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese azt emelte ki, hogy termelőink túlélési versenyt folytatnak egy olyan piaci helyzetben, ahol a takarmány- és energiaárak az egekben vannak, Európában túlkínálat van sertéshúsból, és az ágazatot az ASP és a Covid-járvány is fenyegeti.

Az ügyvezető-helyettes az is kiemelte, hogy a 10 éve tartó kampánysorozat eredményeként is 24 kilogrammról 32-33 kilóra emelkedett az éves sertéshús-fogyasztás hazánkban. A termelőink érdekében patrióta szolidaritásra szólította fel a fogyasztókat, kérve, hogy keressék a magyar zászlót a húspultokban, és hazai sertést vásároljanak.

Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke tréfásan felhívta a figyelmet, hogy a mangalica is sertés, vagyis ugyanazokkal a gondokkal küzd, mint a sertéságazat más szereplői. „A mangalica szereti, a mangalicatenyésztők pedig állják a sarat”, mondta, vagyis az ágazat lassan újra eléri a 2018-as, az ázsiai piac összeomlása előtti kocalétszámot.

A mangalica piacait sikerült az utóbbi években kiszélesíteni, de komoly harcot kell vívnunk érte, a megszerzett piacokat meg kell védenünk. Épp ezért aki ma mangalicahúst vagy –terméket vásárol, az segít az őshonos magyar fajták génmegőrzésében is – hangsúlyozta Tóth Péter.

Rákóczi Ferenc műsorvezető étteremtulajdonosi minőségében kijelentette, hogy a mangalicatarja márványozottsága semmivel sem hasonlítható össze. Körülbelül ugyanolyan gasztronómiai értékű, mint a kobe marha húsa. A sertéshúsról általában szólva is kijelentette, hogy az minden további nélkül beilleszthető a normál étrendbe, a mangalicahúst pedig az ünnepi asztalokra ajánlotta.

A műsorvezető Serényi Zsolttal, a tetovált séffel közösen bemutatta azt is, hogyan kell a mangalica prémium minőségű húsát elkészíteni. Serényi Zsolt kiemelte, a mangalica ízét minimális fűszerezéssel kell csak kiemelni.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu
2022.02.10.